Czy pilot samolotu może latać w soczewkach kontaktowych?

Czy pilot samolotu może latać w soczewkach kontaktowych? Co jeśli pilotowi pogorszy się wzrok?


Wojskowy Instytut Medycyny Lotniczej podaje, że ponad 22% personelu latającego ma wadę wzroku. U pilotów samolotów ponaddźwiękowych odsetek ten wynosi 11%, a w wypadku odrzutowców poddźwiękowych - 26%. Kłopoty ze wzrokiem dotykają także co piątego pilota transportowego i ponad 30% skoczków spadochronowych.

Wymogi dla pilota

Jeżeli ktokolwiek chciałby się ubiegać o miejsce w Wyższej Szkole Sił Powietrznych w Dęblinie musi spełniać następujące kryteria: kandydat na pilota nie może mieć więcej niż pół dioptrii krótkowzroczności i powyżej półtorej dioptrii nadwzroczności oraz astygmatyzmu dodatniego albo ujemnego powyżej pół dioptrii. Warunki te mają za zadanie wyeliminować osoby z już powstałą wadą, tak by ograniczyć ryzyko jej pogorszenia w przyszłości. Jednak po około 35. roku życia dochodzi do naturalnych zmian fizjologicznych związanych ze starzeniem organizmu, które mogą przekładać się także na pogorszenie stanu wzroku.

Co gdy pilotowi pogorszy się wzrok?

Niestety Polskie regulacje w tej sprawie, surowo zabraniają wykonywania dalszej pracy na takim stanowisku. Wiąże się to niejednokrotnie z przymusową zmianą stanowiska, jednostki oraz utratą uprawnień. Piloci samolotów ponaddźwiękowych nie mogą nosić okularów przede wszystkim ze względu na to, że nie mieszczą się one pod hełmem. Dla pilotów transportowych i pilotów śmigłowców także jest to niekorzystne rozwiązanie, bo nie będą oni w stanie użytkować gogli noktowizyjnych. Dodatkowo podczas katapultowania okulary mogą się uszkodzić i poranić pilota.

Soczewki kontaktowe dla pilota?

Przyznać należy, że w takiej sytuacji soczewki kontaktowe byłyby najkorzystniejszym rozwiązaniem. W wielu państwach NATO dopuszcza się użytkowanie soczewek kontaktowych przez pilotów, jednak w Polsce brak jest odpowiednich regulacji w tym kierunku. Obecnie prowadzony jest program badawczy, który obejmuje sprawdzenie poza ostrością wzroku także czułości kontrastu, rozpoznawania barw oraz oceny sprawności widzenia przestrzennego w soczewkach kontaktowych. Testy prowadzone są w gabinetach medycznych, na lotnisku przed i po locie w wirówkach przeciążeniowych i komorze termicznej.

Pierwsze wyniki dają pozytywne sygnały, że taka korekcja wzroku nie utrudnia pilotowi wykonywanie obowiązków, a dodatkowo relatywnie niski koszt soczewek oraz łatwość w ich obsłudze, daje nadzieję na zmianę obecnych wytycznych w kwestii użytkowania przez pilotów miękkich soczewek kontaktowych.

O AUTORZE
optometrysta Monika Kyciak

optometrysta Monika Kyciak

Absolwentka Politechniki Wrocławskiej na kierunku Optometria oraz wielu kursów branżowych. Specjalizuje się w badaniu refrakcji wzroku oraz kontaktologii, czyli dobieraniu soczewek kontaktowych miękkich. Od ponad 10 lat pracuje w branży związanej z korekcją wzroku jako optometrysta pracujący w gabinecie. Pomaga pacjentom przeprowadzając badania wad refrakcji, dobierając okulary oraz soczewki kontaktowe.

zobacz: więcej wpisów autora

Opinie klientów zobacz: wszystkie opinie

Twoja opinia może być pierwsza.

Pokazuje 0-0 z 0 opinii
Uwaga!
* pola wymagane Dodaj opinię